mandag 2. april 2012

Hvordan lages et -Layers-anheng???

Det er mye venting når man lager glassanheng, og mens jeg venter på de som ligger i ovnen nå, tenkte jeg at jeg kunne vise hvor mye jobb som ligger bak de...

Dag 1:

Glasset må skjæres og stables sammen, gjerne med litt hurtiglim for å holde alt på plass....  Det trengs et bakgrunnsglass, noen lag med dichroicglass og et toppglass... Legg merke til plasteret i bakgrunnen..
På dette steget passer det godt å stikke seg litt i fingeren, slik at du får bruk for plasteret som lurer i bakgrunnen på  det første bildet...

Dag 2:

Nå er glassbitene ferdige med den første runden i ovnen, det tar ca. 12 timer og passer godt å gjøre over natta..
Så skal bitene sages opp... Det går såklart an å lage masse små biter i steden for store som må sages opp, men de må en runde til i ovnen uansett, så det spiller ingen rolle.. Det går mye fortere å lage bitene litt større.. 
Etter saginga må bitene vaskes godt for å unngå grå kanter og stygge flekker når bitene går i ovnen igjen... Mye blir brent bort på den høye temperaturen, men det er greit å gjøre ting skikkelig når en først er i gang...
Så stables bitene tilbake i ovnen på fiberpapir, og er klar for 12 nye timer....

Dag 3:


Nå skal glasset slipes. Noen biter trenger ikke sliping, man mange av bitene  må justeres litt eller slipes i fasong for å passe til ulike innfatninger. Jeg sliper som oftest med to ulike slipehoder, et grovt først, og så et finere til slutt.
Så må bitene vaskes igjen, for det er lett at slipestøvet lager grå kanter. Det er ikke pent..

Så må bitene tilbake i ovnen, nå skal de varmpoleres. Det vil si at de varmes opp akkurat nok til at kantene smelter og får tilbake den glassklare overflaten. Dette tar også omtrent 12 timer.

Dag 4:


Bitene ut av ovnen, forhåpentligvis slipper de nok en runde med sliping. Hvis bitene er bra, er de nå klare for å få på seg dekaler. Det er de fine sorte eller hvite figurene.... Dekalene må tørke minimum 12 timer før de brennes.

Dag 5:

Tid for å brenne dekalene. De skal varmes saaaakte opp, og ovnen må luftes, så dette tar laaaang tid... Men resultatet blir jo kjempebra, så det er verdt det..

Dag 6:

Nå er jeg nesten i mål. Det gjenstår bare å lime på smykkehemper eller montere glassbitene på innfatninger... Så må limen tørke i minimum 24 timer.

Dag 7:

Når limen er tørr, skal glassbitene (tro det eller ei) en runde i stekeovnen... Det er for å herde limen skikkelig og sikre at hempen eller innfatningen sitter skikkelig fast. Tiden i stekeovnen er bare 30 minutt, men ovnen må kjøles helt ned før den åpnes, så dette tar også litt tid...

Når ovnen er kald er glassbitene klare til fotografering, og bildene kan deles med resten av verden...

Ja, slik lager jeg anhengene. Det tar altså fort en uke fra jeg starter til jeg er ferdig, noen ganger kan det gå lenger tid også, men resultatet blir jo bra, så da er det verdt den tiden det tar! Ha en strålende dag alle sammen!

4 kommentarer:

  1. Tusen takk for at du ville dele dette med oss Birgitte.Dette er absolutt en tidkrevende hobby.
    Du er kjempeflink :D
    Bente

    SvarSlett
  2. Kjempe flink er du.
    Hvor kjøper du utstyret hen Jeg har pleid og kjøpe gjennom hobbyimport men finnes det noen import som er billigere. Jeg syns dem er dyre på det meste.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Jeg handler det meste av utstyret mitt fra Glassforum, hobbyimport, eller fra warm-glass i england :)

      Slett